TRY VEGAN OKTOBER 2018: WEEK 1

TRY VEGAN OKTOBER 2018: WEEK 1

Sinds 1 oktober is Try Vegan bezig. Hier las je al dat ik mee doe – of toch probeer. Wekelijks zal ik hier vertellen hoe het me vergaat. Week 1 zit er inmiddels op. Dat ging niet zo vlot. Eetgewoontes aanpakken is niét makkelijk.

MAANDAG

Ik was helaas niet zo vroeg opgestaan als ik gehoopt had. Daar gingen m’n andere goede voornemens voor 1 oktober al . Gelukkig ging vegan eten beter! Als ontbijt at ik gepofte rijst met sojamelk en blauwe bessen.

IMG_6864 2-2

‘s Middags maakte ik vegan spaghetti bolognese, gebaseerd op het recept op BE Vegan. Door de grote hoeveelheid passata was ik bang dat dit een beetje overdosis tomaat ging zijn. Uiteindelijk viel dat dankzij de vele andere groenten heel goed mee. Hmm, m’n bord kon niet snel genoeg leeg zijn! Omdat het een portie voor twee personen was, ging ik de rest houden als lunch voor de volgende dag op het werk.

Vegan spaghetti bolognese

DINSDAG

Ik begon de dag met een smoothie van sojamelk, aardbeien en een banaan. Helaas ben ik een foto vergeten te maken, te hongerig, I guess.

‘s Middags at ik de ‘saaiste’ maaltijd van de week: boterhammen met vegan spread smoked tofu van Vemondo, een vegetarisch/vegan merk van Lidl. Niet slecht! Normaal at ik het met boter, maar we hebben alleen boter met dierlijke ingrediënten dus dan maar niet. Ik ging normaal het restje spaghetti eten, maar ik vind pasta niet lekker als het koud is en ik vertrouw de microgolf op het werk niet, dus dan hou ik dat voor woensdag.

Vemondo Vegan Spread Lidl

‘s Avonds probeerde ik soep te maken van paprika’s en tomaten, maar het leek meer op tomatensap, of passata of zo, dat ik het toch maar aan de kant gehouden heb. Ik heb nog geen idee wat ik ermee ga doen.

WOENSDAG

Mijn ontbijt vandaag bestond uit gepofte rijst, sojamelk en deze keer banaan in plaats van blauwe bessen. Ik hou echt van gepofte rijst, het doet me een beetje aan cornflakes denken maar zonder al de toegevoegde troep.

FullSizeRender

Omdat ik in ’21 Dagen Vegan!’ las dat je onbewust ook minder calorieën ging eten, had ik ook besloten om de sojamelk eens te vergelijken met de gewone halfvolle melk die in de koelkast staat. Sojamelk: 33 kcal/100 ml, halfvolle melk: 46 kcal/100 ml. Dat is al bijna 30 calorieën verschil op een glas van 200 ml. En als je elke dag van de week een glas melk drinkt, of bij je cornflakes kapt, maakt dat zonder dat je het merkt een verschil van 182 calorieën. Om dat te verbranden moet je al meer dan een halfuur wandelen!

‘s Middags besloot ik dan effectief het restje van mijn vegan spaghetti bolognese op te eten, met stukjes bruin brood dat even in de toaster gezeten heeft.

IMG_6944

Maar ‘s avonds ging het iets minder … Toen heb ik me laten verleiden tot frieten. En chili cheese nuggets. En frieten kunnen wel vegan zijn (als ze in plantaardig vet gebakken worden), maar die nuggets zijn dat allesbehalve. Ik heb die avond dus wel vegetarisch gegeten, maar helaas niet veganistisch. Maar niemand is perfect, toch? Het is vallen en opstaan.

DONDERDAG

En donderdag bestond helaas meer uit vallen. Ik at ‘s morgens een donut (omdat die me werd aangeboden en ik het onbeleefd vond om ‘nee’ te zeggen), en daarna een chocolate chip cookie (met het idee: ‘het is toch al verpest’).

‘s Middags at ik dan een broodje kaas (niet goed, I know) en ‘s avonds, voor de avondschool, een omelet. Omdat ik nog twee eieren had die die dag gingen vervallen. Oké, donderdag was dus geen goede dag. En dat vind ik zonde, want ik voelde echt verandering in mijn lichaam na die tweeënhalve dag. Nee, ik was niet bam 20 kilo kwijt, maar ik voelde me wel al wat energieker.

VRIJDAG

Vrijdag was het tijd om de draad weer op te pikken. Ik dronk een smoothie van aardbei, banaan en sojamelk, en deed een yoga video van YouTube. Het was dus een goede ochtend.

IMG_6979

Als lunch probeerde ik de Bi­o­lo­gische Mez­ze­lu­ne ce­ci e len­tic­chie van Albert Heijn, die best wel lekker zijn. Het is even wennen, maar ik ga ze zeker nog eens eten. We zijn ‘s middags inkopen gaan doen, en ik heb m’ n (koel)kast goed aangevuld: zeesticks, pizzabodems, melk, ijs, snacks, … en alles vegan! Het is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt.

Althans, dat dacht ik toch. Tot ik bij m’n mama thuis kwam. En zij mijn voormalige favoriete pizza’s had gekocht. Wel, ik ben zwak geweest en heb toegehapt. Woeps.

ZATERDAG

Vandaag was ik trots dat ik me kon beheersen om eens geen croissants en éclair op de markt te kopen! Dat was toch een kleine overwinning. Ik at geen ontbijt, maar at ‘s middags twee witte pistolets. Ik zou nog moeten overstappen op grijs, ja.

‘s Avonds ging ik dineren met een leuk stel (ex-)collega’s. We gingen naar Café Latino, in Hasselt. Ik dacht deze zaak te hebben gespot in de lijst van restaurants op BE Vegan, maar ze zijn deze momenteel aan het updaten dus ik kan niet meer kijken. Ik ga niet liegen, ik heb hier gewoon gegeten waar ik zin in had: enchilada’s. Met kaas. Veel kaas.

IMG_7032-2

ZONDAG

Ik begon de dag met een kom gepofte tarwe met sojamelk en een beetje ahornsiroop. Hmmm, heerlijk! Weer dat cornflakes-gevoel zonder de toegevoegde suikers en andere troep.

IMG_7047-2

‘s Middags, op het werk, at ik boterhammen met confituur. Simpel, maar altijd goed. Deze dag ging dus best wel goed.

SAMENGEVAT …

Ik ben sinds een week 900 gram gewicht kwijt, dat is positief. Verder vind ik het jammer dat ik het karakter niet heb gehad om één dag volledig veganistisch te eten. Wel heb ik al wat dingen bijgeleerd, zoals dat in de heerlijke snoepjes die collega Saana soms bijheeft jammer genoeg karmijn (= rode luizen die gebruikt worden om bepaalde voedingsmiddelen een rode kleur te geven) zit. En dat je heerlijke pasta’s en Thaise gerechten vegan kunt maken. Eigenlijk is het allemaal niet zo moeilijk, er is alleen wat wilskracht voor nodig! Op naar week 2!

Geef een reactie