TRAINEN VOOR DWARS DOOR HASSELT | NOG 33 DAGEN

Bestand 6-09-16 06 38 37

Ik schreef er een tweetal jaar geleden al eens over: mijn grootse plannen om mee te doen aan Dwars Door Hasselt. Dat was in 2014. De eerste keer dat ik overwoog om mee te doen aan Dwars Door Hasselt moet 2012 geweest zijn, toen ik op kot zat in Hasselt. Had ik het toen maar gedaan, met een kot op vijf minuutjes wandelen van de start was dat ideaal geweest.

Helaas, mijn luiheid (en natuurlijk de te studeren examens, jaja) nam de overhand en het kwam er niet van. Nu heb ik besloten het gewoon te doen. Ik heb vrije tijd om te trainen en dus geen enkel excuus meer. Dinsdag 23 augustus besliste ik dat ik mee zou gaan doen, zondag 28 augustus nam ik de stap om me in te schrijven, en ondertussen ben ik al twee weken aan het trainen met mijn coach (lees: de ingebouwde functie op de Nike Running app). Ik heb nog 33 dagen om me klaar te stomen. Hier lees je hoe de afgelopen weken me vergingen en hoe ik tegen race day aankijk.

WEEK 1/7

Dinsdag – 7,2 km: gezien ik dinsdag besliste om mee te lopen, kon ik ook mijn schema niet eerder dan dinsdag opstellen. Er stond een run van 7,2 km op het schema. What? Ah nee hè, ik loop normaal maar 5 km. Not gonna happen. Ja hoor, Luiheid was weer van de partij. Ik ben niet gaan lopen.

Woensdag – 6,4 km: maar op woensdag besloot ik Luiheid thuis achter te laten en te gaan lopen. Ik ging rond 9 u ’s morgens, in de hoop de warmte van die dagen wat voor te zijn. Het ging verrassend goed.

Donderdag – cross train: geen lopen vandaag, wel iets anders. De coach stelt fietsen, zwemmen, basket, crosstrainer, yoga of een Nike Training Club workout voor. Ik ga voor een fietstochtje van net geen 16 km, laat in de avond. Genieten.

Vrijdag – 6,4 km: dezelfde afstand als woensdag, die ik opnieuw goed aflegde. Dit voelt goed! De bedoeling was om vandaag 4,8 km op een rustig tempo af te leggen en de laatste 1,6 km op een sneller tempo. Voor de eerste keer ooit heb ik een volledige kilometer in de ‘6 min. per km’ kunnen afleggen (normaal zit ik altijd in de 7, stiekem ben ik gewoon een slak).

Zaterdag – 9,7 km: helaas, geen optie. Ik had vandaag op geen enkel moment de mogelijkheid om te trainen. Ik besloot dan maar om mijn rustdag van morgen op vandaag te zetten. Overigens heb ik vandaag wel aan laser shooting, boogschieten en kanovaren gedaan. Schouderklopje voor mezelf.

Zondag – rustdag: rusten is voor watjes! Grapje, ik moest mijn 9,7 km van gisteren nog inhalen. Ik deed er een uur en 16 minuten over, nooit eerder liep ik zo lang en zo ver!

WEEK 2/7

Maandag – 6,4 km: oef, dit ging traaaag. De eerste 4,8 km ging ik als een slak. De laatste 1,6 ging wel oké.

Dinsdag – 6 km: ook al vreselijk. Gisteren en vandaag waren mijn traagste runs tot nu toe! Aargh!

Woensdag – 8 km: iets later op de dag gaan lopen dan anders. En het ging best goed! Voor het eerst besloot ik niet constant op mijn iPhone te kijken en gewoon te lopen (normaal check ik constant mijn pace en hoelang ik al loop). Daardoor liep ik 13 tot 16 seconden sneller per kilometer! Dat moet ik vaker proberen.

Donderdag – cross-train: fiets-dag! Een toertje van net geen 15 km op de teller vandaag, wat deed dat goed als afwisseling na vier opeenvolgende dagen lopen.

Vrijdag – 6,4 km: eerlijk? Ik had er vandaag absoluut geen zin in. Echt niet. Heel even overwoog ik om een dagje te skippen. Maar ik kon het niet. Ik moest en zou gaan lopen. En zo geschiedde!

Zaterdag – 11 km: hier zag ik tegenop. 11 km, serieus? Waar moet ik die halen? Gelukkig vond ik al gauw een route. En het ging me goed af! Ik liep deze 11 dan ook nog eens vrij snel, het was geleden van 5 augustus dat ik sneller ging dan vandaag. Woohoow!

Zondag – rustdag: een in mijn ogen toch wel verdiende rustdag. M’n benen tintelden de hele dag, een supervreemd gevoel (ik heb ook geen idee of dat al dan niet gezond is?). Ik kijk er toch naar uit om morgen weer te lopen. Ik kijk stiekem zelfs uit naar de dag dat ik 16 km moet gaan lopen!

Komende week gaat iets rustiger zijn, met als langste run eentje van 9,7 km. De week erop mag ik 13 km gaan lopen. Dat wordt pittig!

Dit vind je misschien ook leuk: